Slik reduserer vi plast i Hatting

Slik reduserer vi plast i Hatting

Forsøpling av plast av er en av de største miljøutfordringene i verden. I Hatting gjør vi det vi kan for å bidra til å løse dette og har forpliktet oss til å ta miljøansvar ved å ta Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge.

Vi reduserer plast der vi kan, gjør det enklere for deg som forbruker å gjenvinne emballasjen og jobber med å benytte mer resirkulert materiale.

Plast nødvendig for matkvaliteten

Plastemballasje er nødvendig for å ivareta holdbarhet og kvalitet på matvarer. Men selv om vi må bruke plastposer for at dere skal få trygge kvalitetsbrødprodukter, finnes det alltid muligheter for å bruke mindre. Vårt mål er å bruke kun det vi må.

Plastemballasje er nødvendig for å ivareta holdbarhet og kvalitet på produktene våre, men målet er å kun bruke den plasten vi må.

Hva har vi gjort for å redusere plast?

Mellom 2018 og 2021 reduserte Hatting bruk av plast med totalt 63 tonn. Vi jobber med bærekraft i hele verdikjeden og ser hele tiden etter nye måter å redusere bruk av plast, annen emballasje og CO2-utslipp ved transport.

Vi ønsker å unngå unødvendig bruk av plast og emballasje og finne løsninger som gagner miljøet, blant annet optimal utnyttelse av kartong og optimalisering av kartongstørrelse for lastebil.

Vi har:

  • Gjort både Grovbakst- og Håndværk-posene mindre for å begrense unødvendig luft. Besparelse: 2.9 tonn
  • Gjort pølse- og hamburgerbrødposene tynnere og mindre. Besparelse: 17 tonn
  • Gjort alle posene i frysedisken tynnere. Besparelse: 18 tonn
  • Byttet til resirkulerbar plast (monoplast) i alle posene i frysedisken for å gjøre gjenvinning enkelt for forbruker.
  • Erstattet strekkfolien rundt pallene med tynnere og mer elastisk film. Besparelse: 25.1 tonn
  • Optimalisert kartongstørrelser for best å kunne utnytte plassen på lastebilene.

Les mer om tiltakene vi har gjort:
2021: Hatting tar Plastløftet og kutter 18 tonn plast i fryseren
2019: Hatting kutter 15% plast på pølse- og hamburgerbrød
2018: Hatting kutter 1.7 tonn plast i året

Miljøforpliktelse gjennom Plastløftet

Markeds- og innovasjonsdirektør Aina Hagen og Hatting avgitt et løfte til planeten om å bidra til en sirkulær plastøkonomi ved å ta Plastløftet.

Lantmännen Unibake Norge – selskapet bak merkevaren Hatting – har tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge – medlemsorganisasjonen som drifter retursystemet for emballasje. Med det har vi avgitt et løfte til planeten om å bidra til en sirkulær plastøkonomi.

Plastløftet danner et bakteppe for arbeidet vi gjør for å begrense unødvendig bruk av plast og hele tiden søke miljøvennlige løsninger. Samtidig forplikter det oss til å ta miljøansvar ettersom alle tiltak vi gjør skal rapporteres på årlig basis.

Siden lanseringen av Plastløftet i januar 2019, har en rekke store og mindre norske bedrifter blitt med. Bare i 2020 tok 80 bedrifter Plastløftet. Initiativet støtter opp om EU-målene om at 55 prosent av all plast skal gjenvinnes innen 2030. Nettverket er en viktig arena for kunnskapsdeling, både mellom og på tvers av bransjer.

Bruk av gjenvunnet plast på agendaen

En bedrift som tar Plastløftet, forplikter deg til å øke bruken av resirkulert plast – altså plast som har vært brukt før – i produktene sine.

Begrenset tilgjengelighet og krav til materialer som benyttes i kontakt med mat er blant årsakene til at Hatting i dag kun bruker ny – eller såkalt jomfruelig – plast. Men dette er et tema hele Lantmännen Unibake-konsernet har høyt på agendaen.

Arve Martinsen er kommunikasjonsansvarlig for Plastløftet«Gjenvunnet plast i matkontakt kan være utfordrende, så det er fullt forståelig at posene ikke er laget av resirkulert materiale riktig enda. Situasjonen vil nok se veldig annerledes ut om noen år når teknologien for mekanisk og kjemisk gjenvinning av plast har kommet lenger, og vi er glade for at Lantmännen Unibake og Hatting har dette på radaren.»

Arve Martinsen, Grønt Punkt Norge / Mars 2021