5 enkle grep for å redde mat

5 enkle grep for å redde mat

Mette Nygård Havre leder folkebevegelsen “Spis opp maten” og oppfordrer hele Norge til å la det gå sport i å redusere matsvinn. Her deler hun 5 konkrete ting man kan starte med på hjemmebane for å bli en matredder.

Slik blir du en matredder

  1. Bruk sansene. Se, lukt og smak. Husk at best før ikke betyr dårlig etter!
  2. Innfør en fast restedag, gjerne restetorsdag. Spis middagsrester fra tidligere i uken, sjekk fryseren for noe som bør reddes eller bruk noe du har i tørrskap eller skuff.
  3. Lag lunsj av middagsrester. Barna elsker å få dette med på skolen og det er helt ypperlig på hjemmekontor.
  4. Kjøp varer på butikken som nærmer seg utløpsdato. Disse varene selges til rabattert pris, men er like gode.
  5. Bruk fryste bakervarer. Ta opp akkurat så mange rundstykker, Nistebrød eller ferdigskårede brødskiver du trenger så unngår du tørt og muggent brød.

Oppskrifter som redder tørt brød

Fryste brødvarer kan halvere halvere brødsvinnet og 9 av 10 nordmenn mener at fryste brød- og matvarer bidrar til mindre matsvinn. Frosne brødprodukter krever mindre planlegging siden du kun trenger å ta ut det du trenger.

Uansett hvor god du er til å planlegge, vil du alltid oppleve at du får rester av rundstykker, pitabrød, pølsebrød eller hamburgerbrød. La deg inspirere av våre oppskrifter som hjelper deg å bruke opp overskuddsbrødet.

Prøv gjerne også Mettes oppskrift på god, gammeldags brødpudding fra Bergen.